nyaralás hulladékmentesen

Nyaralás szinte hulladék nélkül

Nyaralás hulladék nélkül vagy egy igazán zero waste utazás sokszor az egyébként megszokottnál is komolyabb tudatosságot igényel tőlünk.

A környezettudatosság, a hulladékmentesség egy életforma, ami nem szorítkozik kizárólag az otthon töltött hétköznapokra. Ki kell, hogy terjedjen a hétvégékre, a vendégségekre, a kirándulásokra, a munkahelyen eltöltött időre, a szabadság napjaira, nyaralásra-telelésre egyaránt. Nyaralás hulladék nélkül azonban elég jól kivitelezhető, amit a korábbi nyaralásainkon gyűjtött tapasztalataim alapján merek megfogalmazni. Ezeket a tapasztalatokat osztom meg veletek, ősszegyűjtve azokat a szempontokat, amelyek segítenek nektek ezekben az élethelyzetekben is hűek maradni a zero waste életmódhoz.

Nyaralás során is, és minden egyéb élethelyzetben, tartani kell magunkat az 5K szabályhoz. Ennek megfelelően töltöttük el mi is a nyaralásunkat a Balatonnál:

1. csak akkor vásároltunk, ha valóban fontos volt
  2. csak annyit vásároltunk, amennyit valóban el is fogyasztottunk
  3. a kiürült befőttesüvegeket hazahoztuk, további felhasznállás céljából
  4. amit lehetett (helyi viszonyoknak megfelelően), szelektíven gyűjtöttük
  5. amiben elbuktunk: a komposztálás, mivel a komposztálható hulladékunkat sehol nem tudtuk leadni.

Nyaralás hulladék nélkül és a bevásárlások

Keresd meg a helyi piacot

Szinte még a legkisebb településen is van helyi piac. Mi Balatonfenyvesen nyaralunk általában, itt hetente van termelői piac, ahol elsősorban termelői élelmiszerek kaphatóak, mint például méz, lekvár, szörpök, sajtok, kürtős kalács. Ezek mindegyike vagy üvegben kapható, vagy kérdés nélkül beleteszik saját dobozunkba, csomgolásunkba (még a kürtős kalács sem okozott fennakadást). Fonyódon (ahova biztonságosan kerékpárral is könnyedén átjutottunk a kiépített kerékpár úton) pedig hetente kétszer van igazi nagy piac, tele őstermelővel, és bolhapiaccal. Bármire szükségünk volt, azt itt megkaptuk: friss kovászoskenyér, zöldség, gyümölcs, tejtermékek – még a joghurtot is befőttes üvegben árulták.

csomagolás nélkül a piacon, nyaralás hulladékmentesen
Fotó: Merci Skoda Photography

Saját csomagolás

Legyetek bátrak és kérjétek saját csomagolásban a lédig termékeket a helyi élelmiszer üzletekben. Még Balatonfenyvesen sem volt ezzel probléma, nem csak kisebb üzletekben, de a nagyobbaknál sem, ahol például felvágottat, sajtot kértünk a pultból. Ha egyébként nincs éppen piac helyben a zöldség, gyümölcs beszerezéséhez, akkor ezekben a boltokban ezeket a termékeket is beszerezhetitek saját csomagolásban. Érdemes kis időt rászánni, és a magyar termékeket megkeresni. Vagy akár lejárat közeli, vagy éppen picit szépséghibás termékeket választani.

Felejtsétek el a PET palackos innivalókat!

A nyaralás nem jelenti azt, hogy az otthon megszokott dolgoktól eltérően, esetleg kevésbé felelősségteljesen, több hulladéktermeléssel kell eltölteni a szabadidőt. A csapvíz szinte mindenhol tökéletes minőségű, és iható. A szénsavmentes víz a csapból folyó vízzel helyettesíthető, és ha egy üvegben, hűtőben tartotok belőle, akkor még hűtött vizetek is lesz. Ha pedig a kirándulásokra fém, dupla falú kulacsba töltitek a hideg csapvizet, akkor sok órán át hideg is marad.

piacot mindenhol találhatunk

Igyunk szódavizet!

A műanyag palackos szénsavas ásványvíz sem okozhat gondot egy kis tudatossággal. Ottlétünk 3. napján ráakadtunk egy helyi kisboltra, ahol az itthon korábban megszokott cserélhető szódavíz is kapható volt. Mivel ezt előre nem tudtuk, így vittük magunkkal a nyaralóba a SodaStream készüléket. Kis helyet foglalt el az autóban, viszont folyamatosan ellátta a családot szénsavas vízzel.

Nyaralás és éttermek, kávézók zero waste szemszögből:

A tudatosság rendkívül fontos.

Még mindig meglepődök, hogy muszáj emlékeztetnem magam arra, hogy ne kérjek szívószálat és egyéb eldobható eszközt az éttermekben. Ezért előrelátónak és gyorsnak kell lenni, hogy elkerüljük a rengeteg szemét keletkezését egy-egy étteremlátogatás során. Ha elfelejtetek szólni, akkor szinte minden alkalommal automatikusan hozzák ezeket az eszközöket.

Hiába élek már évek óta ilyen szemléletmód szerint, és tartom alapvetőnek, hogy nem kérek szívószálat, ebből a szempontból nem nagyon látok változást a vendéglátóipari egységeknél. Természetesen, ha előre jeleztük a kívánságunkat, akkor gyakorlatilag mindenhol megértésre, elfogadásra találtunk, és a kérésünket kérdés nélkül figyelembe vették, de maguktól egyetlen hely kivételével sehol nem jutott eszükbe. Talán emlékeztek még, 2019-ben írtam le hasonló, de negatív, tapasztalataimat, amikor felháborodtam azon, hogy még a tejeskávéba is szívószálat tettek. Ahhoz képest, az elmúlt évek alatt egyértelműen látszik a változás, a fejlődés. A balatoni nyaralóhelyünktől 50 méterre működő reggeliző-kávézó helyen (KisKék) egyáltalán nem adnak eldobható műanyag eszközöket: papír szívószál és papír szalvéta az egyetlen eldobható eszköz náluk.

Kérd saját dobozba!

Saját dobozba gyakorlatilag bármelyik balatoni gyorsétterem, ahol mi jártunk, kiadták a lángost, palacsintát. Ahova pedig nem vittünk tányért, ott mindenhol papírt használtak.

Az evőeszköz már nem okoz problémát

A gyorséttermeknél a mai napig eldobható, egyszerhasználatos (műanyag, PLA vagy fa) evőeszközt adnak alapból. De saját magunkon tapasztaltuk, hogy ha kértünk fém evőeszközt – a környezetvédelemre hivatkozva – , akkor azt szinte mindenhol meg tudták oldani. Egyébként pedig, ha van nálatok egy kisebb táska, akkor bátran vigyétek magatokkal az otthoni fém/fa evőeszközöket, és használjátok azt.

már nem adnak műanyag evőeszközöket az balatonparti étkezdékben

A pohárhasználatra fel kell készülni

A legnehezebb dolgunk az eldobható poharak esetében volt. Egy poharat magunkkal vinni már nehezebb (a súlya és a mérete miatt) egy-egy sétára (a kirándulás más tészta, hiszen ott azért hátizsák mindig volt nálunk, amelyben a kulacs, a pohár alapvető tartozék volt). Így ha kedvünk támadt beülni egy fröccsre, kávéra, sörre, akkor szinte mindenhol eldobható műanyag poharat adtak (az éttermek ez alól is kivételt képeznek), melyekről nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy valójában milyen anyagból készültek. A hagyományos műanyag poharaknál jobb választás a PLA, azonban ez a közhiedelemmel ellentétben, nem bomlik le háztartási körülmények között.

Jégkrém helyett válasszunk fagylaltot

Nálunk a fagyievés elválaszthatatlan része a nyaralásnak. Sosem kértünk sétáló kelyhet, mivel ez egy műanyag fóliával bevont pohár használatát jelentette volna. Mindig ragaszkodtunk a tölcséres változathoz. A gyerekek kimondottan szeretik a fagyi golyócskákat. Ezeket eredetileg különböző méretű műanyag, eldobható tálkákban árulják, és eldobható műanyag kanalat adnak hozzá. Ez szintén nem okozott gondot, mert vittünk magunkkal kiskanalat és fém bögrét, és ebben kaptuk meg a fagyit.

fagyi saját pohárban a hulladékmentes nyaralás alatt

Hulladékgyűjtés nyaralás alatt

Természetesen a nyaralás során keletkezett hulladékunk, valamivel több is mint itthon, azaz egyértelműen azt tapasztaltam, hogy a nyaralás hulladék nélkül nagyobb kihívást jelent bárhol is töltjük a szabadságunkat. Azonban, amit csak lehetett, kihoztunk az adottságokból.

1. A műanyagok szelektív gyűjtése megoldott Balatonfenyvesen, így ez nem volt gond (igaz kevés műanyag hulladékunk keletkezett, de ami volt, azt szelektíven tudtuk gyűjteni).

2. A sörösüvegeket előnyben részesítettük a sörösdobozokkal szemben. Az üvegeket a nyaralás utolsó napján egy élelmiszerüzlet üveggyűjtőjében adtuk le.

3. A papírhulladék komoly gondot okozott, mert ilyen típusú szelektív gyűjtőhelyet helyben nem találtunk, így jobb híján azt a keveset amit termeltünk, végül a kommunális kukába kellett dobnunk.

4. Legnagyobb szívfájdalmat azonban a komposztálható hulladékaink kezelése okozta. A rengeteg zöldség és gyümölcs hulladékot kénytelenek voltunk a kommunális gyűjtőbe dobni. Ha a magyar lakosság körében jobban elterjedne az ShareWaste alkalmazás, akkor ez megoldást jelenthetett volna számunka is.

nyaralás hulladékmentesen

Összességében elmondhatom, hogy a nyaralás hulladék nélkül nem ördögtől való ötlet, sem úri huncutság. Kicsit nagyobb odafigyeléssel a nyaralásaink, utazásaink során is minimalizálhatjuk a hulladékunk mennyiségét.

Időpont egyeztetés, kérdések a zero waste tanácsadásról

Ha elakadnátok az úton és további tanácsra van szükségetek, akkor kérjétek a személyre szabott egyéni tanácsadást tőlem.

Adományaitokkal lehetőségem lenne eljutni oktatási intézményekbe, ahol a diákok és a pedagógusok számára díjmentesen tartanék előadásokat, workshopokat a hulladékmentes életmódról, annak fontosságáról. Támogatásra a Patreon oldalon van lehetőségetek:

Ha tetszett a bejegyzés megköszönöm, ha másokkal is megosztod, hiszen egy fenntartható bolygó és fenntartható élet elérése mindannyiunk érdeke! Te is tehetsz a környezetedért, igenis minden apró lépés számít! Tarts velem ezen az úton!

Ahhoz hogy ne maradj le a friss Facebook posztokról, ötletekről ne felejtsd el bekapcsolni a követés funkciót, azon belül pedig beállítani a megjelenítés elsőként! You Tube csatornámon és TikTok profilomnál rendszeresen jelentkezem hulladék-csökkentő videókkal. Továbbá már az Instagramon  és a Pinteresten is megtaláltok, ha csak gyorsan képes inspirációkra vágytok.

A hírlevélre való feliratkozással az elsők között kaphatsz újabb és újabb tippeket az otthonod hulladékának csökkentéséhez, a természettel összhangban való mindennapokhoz: