Hulladékmentes iskolakezdés – olcsó és környezetkímélő tippek

A hulladékmentes iskolakezdés és tanulás nem kivitelezhetetlen. A családi kiadások csökkenésével is együtt jár, azonban mint az élet bármely területén, a hulladékmentességhez szükséges a szemléletmódváltás is.

Amikor úgy döntünk, hogy csökkentjükk a hulladék mennyiségét az otthonunkban, akkor a leggyakrabban a fürdőszobai és a konyhai hulladékok csökkentése kerül a figyelem középpontjába. Ez nem véletlen. Az otthonunknak általában ezen a két területen tud legjobban felhalmozódni a hulladék és a legkönnyebb ezeken változtatni.

Aki ezeken a területeken már belekóstolt a hulladékcsökkentésbe, az valószínűleg megtapasztalta ennek az életmódnak a pozitív hozadékait is. Egyszerűbb, tisztább, boldogabb, nyugodtabb és nem utolsó sorban olcsóbb így élni. Azonban a gyermekes családok nyár végén sokszor érzik azt, hogy az iskola (vagy bármilyen közösségi élet) megkezdése nem oldható meg hasonló szellemben:

  • sok az iskolák által előírt követelmény, amit igyekszünk betartani,
  • a kiadott tanszerlista, aminek tételeit próbáljuk maradéktalanul kipipálni,
  • az éppen esedékes új divatnak is sokan szeretnének megfelelni.

Mindez feltételezi, hogy évről-évre rengeteg kiadással jár nem csupán az iskolakezdő gyermekek felszerelése, de az iskolába visszatérő nagyobb gyerekek felszerelése is. A hulladékmentes iskolakezdés annak ellenére kivitelezhető és ezáltal olcsóbbá is válik, hogy a környezetünkben a reklámok, akciók, üzletek, még a média is azt sugallja, hogy minél több színes-szagos iskolai felszerelés vásárolnánk évről-évre. Az alábbi írásban nem térek ki minden környezetkímélő megoldásra (például iskolába való eljutás, étkezés), jelen esetben igyekszem csak a konkrét eszközök beszerzésénél segíteni a tanácsaimmal.

A zero waste piramis, azaz a hulladékmentesség alapszabályainak figyelembevételével az iskolakezdés a családoknak egy olcsóbb, de mégis környezetkímélő megoldást jelent.

Zero waste szabályok – Dobd ki a szemetest! című könyvből

Használd ami otthon van!

A hulladékmentes iskolakezdés első lépéseként, a gyerekekkel együtt kezdjünk egy nagy selejtezéssel. A selejtezés hatalmas előnye, hogy olyan dolgok kerülnek elő, amik most új életet kaphatnak, újra használatba kerülhetnek. Így sok mindent eleve meg sem kell vásárolni. Habár egyre több üzlet és webáruház kínálatában megtalálhatóak öko (vagy álöko) felszerelések, azonban a legolcsóbb (konkrétan ingyenes) és legkörnyezetbarátabb megoldás, ha azokat a dolgokat használjuk, amik eleve már otthon megtalálhatóak.

Örökölt színes ceruzák
Örökölt színes ceruzák
  • A tavalyi években használt füzetek többsége még tartalmaz üres lapokat. Ezeket a füzeteket viszi tovább a következő évre. Sok tanár sajnos megköveteli a teljesen üres füzetet. Ebben az esetben a tavalyi keveset használt használt füzetekből a teleírott lapokat kivágtuk/téptük. Gyakorlatilag üres, de mégsem újonnan vásárolt füzetek keletkeztek. Sok olyan tantárgy van, aminél viszont kimondottan hasznos, ha a tavalyit a használt lapok kitépése nélkül tudja a gyerek folytatni. Ilyenek a szótárfüzet, vagy akár a kottafüzet, de még a leckefüzet is.
  • A kitépett, de még legalább egyik oldalán üres lapokat használjuk jegyzetelésre, bevásárlólista írásra, iskolai feladatok gyakorlására, rajzolásra. De fel is ajénlhatjuk ezeket óvodáknak, ahol mindig örömmel fogadják az ilyen jellegű gyorsan fogyó eszközöket.
  • A hulladékmentes iskolakezdés egyik legnagyobb akadálya lehet a sok helyen kötelező jelleggel előírt műanyag füzet és könyvborítók használata. Főleg kisiskolásoknál szokták gyakrabban kérni az iskolák ezeket, azonban ezek sok évig még használhatóak maradnak, azaz ezekből sem kell minden évben új garnitúrát vásárolni. Problémát okozhat azoknak a borítóknak az újbóli használata, amelyiket kétoldalú ragasztóval kell a könyvön rögzíteni. Ezeket is le lehet választani (akár ollóval) a régi könyvről és az új könyvre ragasztva tovább használni. Őszintén szólva, az elmúlt sok évnyi iskolai tapasztalattal a hátam mögött, nem látom igazán létjogosultságát a műanyag borítóknak, így a bátrabb szülők akár el is hagyhatják.
  • Azok a szülők és iskolások, akik nem szeretnének semmilyen formában műanyag borítóval csomagolni, nekik tudom javasolni a papírcsomagolást. A papír csomagolás lehet vicces, vagány, egyedi, különleges, környezetbarát és még vásárlásmentes, azaz ingyenes is. Használhatunk papír borításra egyszerű újságpapírt, korábbról megmaradt ajándékcsomagoló papírokat, sime postai csomagoló papírt (ez utóbbit nagyon kreatívan a gyerekekkel együtt tehetjük egyedivé, például krumplinyomdával), régi kottalapokat, már nem hazsnált térképeket. A csomagolás mintája, díszítése utalhat a füzet/könyv témájára (például az énekkönyvet kottalapokkal boríthatjuk, a földrajz könyvet térképpel), ami főleg a kisebb gyerekeknek nagy segítség lehet a füzetek és könyvek beazonosításakor. Ráadásul ezek az egyedi csomagolások abban is segítenek a kicsiknek, hogy megismerjék saját füzeteiket.
  • Az iskolatáska beszerzése jelentheti az egyik legnagyobb kiadást iskolakezdésnél. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy nem kell minden évben (vagy akár 2 évente) új táskát vásárolnunk. Az előző évi iskolatáskák tökéletesen funkcionálhatnak egy alaposabb tisztítást követően. Megoldás lehet, és egyben a legolcsóbb módszer is, ha a testvérektől átörökölt vagy az otthon megtalálható egyéb hátizsákot kezdjük el iskolatáskaként használni. Elképzelhető, hogy ebben az esetben nem a legújabb divat szerinti táska kerül használatba. A hulladékmentes iskolakezdés (és eleve a hulladékmentes életmód) viszont nem a divatról és a trendekről kell hogy szóljon, hanem a minél kisebb ökológiai lábnyom hátrahagyásáról. Nálunk bevált jó megoldás, hogy olyan iskolatáskát (JanSport) választottunk, ami egyrészt örök garanciával rendelkezik, másrészt a mintáját tekintve időtálló.
  • A tízóraik és uzsonnák hulladékmentes módozatai, ha nem használunk eldobható csomagolóanyagokat. A konyhánkban fellelhető régi, jól záródó műanyag dobozok tökéletes zero waste alternatívák. Ezekbe akár csupaszon is betehető az ennivaló, de az otthoni textilszalvétákba is csomagolhatóak. Ha nincs vagy mérete/súlya miatt nem szeretnénk dobozba pakolni a szendvicset, akkor egy egyszerű textilszalvéta is tökéletes. Ennek rögzítésére sima befőttesgumit használhatunk.
  • Az íróeszközökre nagyjából ugyanaz a szabály érvényes mint a füzetekre: a tavalyiak, illetve az otthonunkban kallódó darabok pont tökéletesek. Több gyerekes családoknál egészen biztosan Dunát lehet rekeszteni színesceruzákból. Ezeket átválogatva, rendberakva és kihegyezve szuper iskolai ceruzák lesznek ismét. Nagyobbacska gyerekek írhatnak töltőceruzával is. Nálunk a Koh-I-noor töltőceruzák lettek a kedvencek. Fém külseje miatt jól bírják az iskolai kihívásokat, grafit betétje pedig olcsó és papírdobozban kapható.
  • A tavalyi radírok is éppen olyan jól radíroznak az új tanévben is mint az előzőben. Csupán egy kis szappanos meleg vizes tisztogatás szükséges nekik.
  • A selejtezés során előkerült a régi szuper fém ceruzahegyező. Panni mondta, hogy nem szereti, mert nincs tokja, és órán emiatt nem tudja használni. A megoldás egyszerű, kerestem itthon neki egy kis fém dobozkát, abba tettem bele.
  • Nagyobb gyerekeknek bátran adhatunk akár kiürült gyümölcsleves üveget kulacsként, így szinte egy filléreünkbe sem kerül az iskolai kulacs. Ha biztosabbak szeretnénk lenni az esetleges töréses balesetek miatt, akkor húzzunk az üvegre egy fél pár zoknit (vastagabb jobb). Fél pár zoknikból is biztosan akad pár bármelyik családnál.
  • A tolltartókkal való kapcsolatunk hasonló az iskolatáskához. Jó minőségű, tartós darabok mellett (amelyek tisztíthatóak) saját magunk vagy helyi kézműves által, régi ruházati textilekből és használhatatlan farmer anyagokból készített tolltartók igazán egyediek és valóban környezetbarát, hulladékmentes megoldást jelentenek.

Csak annyit vásárolj, amennyire valóban szükség van!

Hiába vannak tele az üzletek már augusztus eleje óta az iskolai felszerelésekkel, érdemes mégis várni kicsit a felelőtlen vásárlással, amelynek sokszor a fölösleges dolgokra kiadott pénzt jelenti. A hulladékmentes iskolakezdés alapja a hulladékmentes életmódhoz hasonlóan, a tudatosság. Ha tudatosan – környezettudatosan – készülünk az iskolakezdésre, akkor az fölösleges impulzusvásárlások sem fogják terhelni a családi kasszát.

Fém ceruzahegyező: nem romlik el, tartós, örök életű, jól működik, szépen hegyez. Tökéletes zero waste darab.
Az elnyűhetetlen fém ceruzahegyező
  • Érdemes megvárni a tanszerlistát, amit a tanárok, iskolák adnak ki. Vásárlás előtt ebből a listából induljunk ki, de a végleges bevásárlólistára csak azok kerüljenek fel, amiket más forrásból (otthon, kölcsön, használt, család-rokonok) nem tudunk beszerezni.
  • Elegendő csak 1-1 darabot vásárolni azokból az eszközökből, amelyeket otthon nem találtunk.
  • Már lehet kapni darabra is színes ceruzákat. Így nem szükséges egy teljes új ceruzakészletet megvenni. A tavalyi színeseket ki tudjuk egészíteni a hiányzó darabokkal.

Használd tovább, javítsd meg ha szükséges!

Az eszközeink, tárgyaink újra/tovább használata az egyik legfontosabb alapszabálynak minősül a zero waste életmódban, így a hulladékmentes iskolakezdés esetében is. Rengeteg dolgot be lehet szerezni használtan, amelyek akár azonnal, akár kisebb javítás, felújítás után tovább használhatóak. Ezzel nem csupán rengeteget spórolhatunk, de fölsöleges vásárlástól és fölösleges hulladéktermeléstől is megóvhatjuk magunkat.

Egy fantasztikus eszköz, amivel a ceruzák élete a legjobban kitolható, ez a ceruzahosszabbító.
A ceruzahosszabbító és egy farmerból készült tolltartó
  • Az előző évi műanyag füzet és könyvborítók akkor is használhatóak még, ha a forrasztásnál elengedett. Ezeket cellux ragasztószalaggal helyre lehet hozni.
  • Az iskolatáskák többsége szappanos krömkefés és mosógépes tisztítás után szinte újjászületnek. Érdemes jó minőségű táskát választani, de mindenképpen próbáljunk meg használtak között keresni. A táskák kritikus pontja legtöbbször a cipzárja. Ez azonban táskajavító műhelyben helyrehozatható. Ez ráadásul sokkal kevesebb költséggel is jár, mint egy magas minőségű táska újonnani beszerzése.
  • Az íróeszközök általában fogyóeszköznek minősülnek. Éppen ezért az otthonok többségében rengeteg található meg itt-ott elpakolva, vagy az előző tanévről megmaradva. A selejtezés során ezek előkerülhetnek, és éállapotuktól függően lehet tovább használni őket. Amikor átnézzük az otthoni írószereket, akkor a következő kérdéseket érdemes feltenni magunknak: Működik még (ha igen, használjátok)? Ha nem működik, akkor cserélhető a betétje (csak betétet vegyetek)? Ha nem működik, akkor javítható? Sajnos a rossz betétek és a filctollak csak a kommunális gyűjtőbe kerülhetnek. Fontos, hogy ha új íróeszközt kell vásárolni, akkor az jó minőségű és környezetbarát anyagú legyen, cserélhető betéttel, ceruza esetében lakkozás és festékmentes fából készüljön.
  • Az egyik kedvenc eszközünk a ceruzahosszabbító mellett a neonszínű vastag belű színesceruzák, amelyek szuperül kiváltják a műanyag sorkemelő filctollakat. Akár ez is beszerezhető használtan, hiszen sokan vannak akiknek vagy nem vált be, vagy mégsem tetszett a színe.
  • Még mindig a ceruzáknál maradva, nagyon hasznos eszköz a ceruzahosszabbító, amely a nagyobb papír-írószer szaküzletekben kapható, és évekig hasznos társa lehet a gyerekeknek az iskolában. Ennek az eszköznek a segítségével az egészen picire kopott ceruzák is tovább használhatóak maradnak, és tényleg addig lehet velük írni, rajzolni, amíg csak a grafit tart bennük.  
  • Használt terméket vásárolni már nem tartozik a ciki kategóriába. Ahogy egyre jobban tért nyer a környezetkímélő életmód, úgy válik egyre divatosabbá is, ha valaki használt dolgokat szerez be. Ha nincs otthon, nem tudunk családtagoktól vagy barátoktól (kölcsön)kérni, ha nem tudjuk megjavítani, akkor bizonyos esetekben elkerülhetetlen a vásárlás. Ilyenkor első körben nézzünk szét helyi cserebere vagy adásvételi csoportokban, illetve érdemes felkeresni adományboltokat is. Akár még javításra szoruló dolgokat is kifoghatunk fillérekért. Ez nem csak a pénztárcánkat kíméli, de kimondottan öko cselekedet is, hiszen az adott eszközöket így megmentjük a szemétbe kerüléstől.
  • Jó móka lehet barátokkal, osztálytársakkal csere-bere napot tartani az iskolakezdés előtt. Ami valakinek már nem tetszik, az sokszor szívesen cserélne másvalakivel. Így felfrissülhet az iskolai felszerelés anélkül, hogy újabb vásárlásra költenénk a pénzt.
  • Magyarországon az állami iskoláknál nincs kötelező egyenruha, kivéve a testnevelés órán viselendő darabokat. Az elmlt 8 év alatt mindössze egyetlen alkalommal, az első osztály megkezdése előtt vásároltam ilyen iskolai pólókat. A többi évben mindig iskolatársakkal cseréltünk, mi átadtuk a kicsiknek a kinőtt darabokat, és kaptuk a nagyobbaktól amiket ők kinőttek. Ezenkívül az iskolában minden évben van egy börzéhez hasonlító nap, amikor az iskolában gazdát kereső felszerelések közül szabadon lehet válogatni, az ezek után is megmaradó dolgokat kidobják. Mindenképpen jó gondolat megmenteni a kidobástól azokat a dolgokat, amelyeket elveszítette korábban a gazdájuk, és sosem jelentkezett értük. Így ilyen alkalmakkor ingyen hozzájuthatunk pár szükséges eszközhöz, mint például a testnevelés pólókhoz.
Sorkiemelő filcek hulladékmentes alternatívái a neonszínű ceruzák.
Sorkiemelő ceruzák

Ne felejtkezz el a szelektív gyűjtésről!

Habár a szelektív hulladékgyűjtés a legutolsó szabály a zero waste életmódban, a hulladékmentes iskolakezdés esetén ugyanúgy fontos szempont, hogy az elhasználódott eszközök a lehető legnagyobb százalékban iparilag is újrahasznosíthatóak legyenek. Amikor bármilyen forrásból be kell szerezni új vagy használt iskolai eszközt, akkor érdemes szem előtt tartani azt a környezetvédelmi szempontot is, hogy végleges elhasználódás után hova lehet dobni, mi lesz a sorsa: Mikroműanyaggá válik? Komposztálódik? Iparilag újrahasznosítható? Ezek alapján fontos, hogy lehetőség szerint elkerüljük azokat a dolgokat, amik környezetvédelmi szempontból problémásak.

  • A kiszelektált tavalyi és régebbi tankönyveket és betelt füzeteket egy kartondobozba gyűjtöttük, az iskolai papírgyűjtésbe kerülnek. Ezzel azért van munka, mivel el kell távolítani róluk a nem papír részeket (például ráragasztott műanyag csomagolás, fém spirlás, fém kapcsok). Sajnos arról már korábban letettem, hogy a régebbi tankönyveket elajándékozzuk, ugyanis gyakorlatilag minden évben újabb könyveket adnak ki, amit kötelező jelleggel meg kell vásárolni a szülőknek. Így az iskolai könyvtárak is csak elenyésző példányszámot vesznek be, az alattunk járó diákoknak pedig nincs szükségük rájuk.
  • A műanyagmentes ceruzák használhatatlan maradékait bátran komposztálhatjuk.
  • Ha az iskolai büfében kell valamiért tízórait vásárolni, akkor erre lehet előre is készülni azzal, hogy a gyereknek bekészítjük a textilszalvétát, vagy esetleg egy kisebb dobozkát. Az iskolai büfében bátran kérheti sajáét csomagolásába a szendvicset vagy péksüteményt. A gyerekeket pedig kérjük meg, hogy a maradék ételt vigyék haza, ahol vagy a család többi tagja meg tudja enni, vagy a komposztálóba kerülhet.
  • Fel kell hívni a gyerekek figyelmét azokra a csomagolóanyagokra is, amelyek kimondottan károsak a környezetre, nem újrahasznosíthatóak, ezért az ebbe csomagolt ennivalókat érdemes elkerülniük. A legjobb példa erre a fémgőzölt műanyag zacskó, amikbe a legtöbb chips kerül.
  • Amennyiben szükség van irattartó mappák vásárlására, akkor azokat részesítsük előnyben amelyek papírból vannak (később szelektív papírgyűjtőbe kerülhetnek) vaghy nagyon tartós anyagúak, így sok évig kiszolgálnak. Nekem van egy bőr irattartó mappám, amit az egyetem elkezdésekor kaptam 1990-ben. A mai napig tökéletes darab.

Az előkészületekbe, a teljes folyamatba mindenképpen hasznos bevonni magukat az érintetteket, azaz az iskolás gyerekeket is. A saját szintjükön el kell magyarázni nekik, hogy miért fontos a hulladékmentes iskolakezdés és a hulladék nélküli életmód. Láttatni kell velük, hogy ez a szemléletmód sokkal fontosabb az ő jövőjük érdekében, mint az éppen aktuális divathóbort, ami nem tart általában pár hónapnál tovább. Bátorítani kell őket, hogy amit csinálunk az a jó, az a helyes, és erre legyenek büszkék a közösségekben is. Tisztában vagyok azzal, hogy a gyerekközösségek hajlamosak kitaszítani azokat a gyerekeket maguk közül, akik valami miatt mások mint a jelenlegi többség. Ezért mindenképpen bátorításra, támogatásra van szükségük. Esetleg egy-egy szülői értekezlet keretén belül is érdemes edukálni a többi szülőt, tanárt, hogy mik azok az okok, ami miatt ezt az életmódot éljük a gyerekeinkkel együtt.


Mindannyian azt szeretnénk, hogy a körülöttünk lévők támogassanak bennünket. Szeretnénk, ha ők maguk is csatlakoznának szemléletmódunkhoz, különösen akkor, ha a célunk egy szebb, tisztább, élhető jövő elérése hosszú távon.

Időpont egyeztetés, kérdések a zero waste tanácsadásról

Ha elakadnátok az úton és további tanácsra van szükségetek, akkor kérjétek a személyre szabott egyéni tanácsadást tőlem.

Adományaitokkal lehetőségem lenne eljutni oktatási intézményekbe, ahol a diákok és a pedagógusok számára díjmentesen tartanék előadásokat, workshopokat a hulladékmentes életmódról, annak fontosságáról. Támogatásra a Patreon oldalon van lehetőségetek:

Ha tetszett a bejegyzés megköszönöm, ha másokkal is megosztod, hiszen egy fenntartható bolygó és fenntartható élet elérése mindannyiunk érdeke! Te is tehetsz a környezetedért, igenis minden apró lépés számít! Tarts velem ezen az úton!

Ahhoz hogy ne maradj le a friss Facebook posztokról, ötletekről ne felejtsd el bekapcsolni a követés funkciót, azon belül pedig beállítani a megjelenítés elsőként! You Tube csatornámon és TikTok profilomnál rendszeresen jelentkezem hulladék-csökkentő videókkal. Továbbá már az Instagramon  és a Pinteresten is megtaláltok, ha csak gyorsan képes inspirációkra vágytok.

A hírlevélre való feliratkozással az elsők között kaphatsz újabb és újabb tippeket az otthonod hulladékának csökkentéséhez, a természettel összhangban való mindennapokhoz:

Még szintén kedvelheted...